SVT: Teliasoneras intressebolag censurerar vitryskt internet

Publicerat Belarus, I media, Svenska medier, Vitryssland , , , , , ,
svt 28 mars 15
SVT den 28 mars 2015

Operatören Life ägs av det vitryska bolaget Best, som i sin tur kontrolleras av det turkiska bolaget Turkcell, där svenska TeliaSonera är storägare med 38 procent.

– Det är fullkomligt oacceptabelt att Teliasonera, och indirekt även svenska staten, på det här sättet medverkar till Lukasjenkaregimens brott mot yttrandefriheten, säger Martin Uggla, ordförande för människorättsorganisationen Östgruppen, i en kommentar.

Teleoperatören Life har bekräftat att sajterna blockerats för att de satts upp på myndigheternas ”svart lista”. Men enligt Teliasonera har företaget små möjligheter att påverka vad den vitryska teleoperatören gör.
SVT