Teliasonera hjälper Putin censurera internet

Publicerat Pressmeddelanden, Ryssland , , , ,

Internet11-300x241Den ryska tillsynsmyndigheten för massmedier, informationsteknologi och kommunikation – Roskomnadzor – krävde på torsdagen att landets internetleverantörer omedelbart skulle blockera flera oppositionella och oberoende internetsajter. En av leverantörerna som följde uppmaningen är det svensk-finska bolaget Teliasoneras ryska intressebolag Megafon.

– Än en gång hjälper det halvstatliga Teliasonera en auktoritär regim att inskränka yttrandefriheten. Det är anmärkningsvärt, särskilt med tanke på att bolagets ledning lovat att bättra sig efter de senaste årens skandaler, säger Östgruppens ordförande Martin Uggla.

Teliasonera ägs till knappt 50 % av svenska och finska staten. Bolagets ägarandel i Megafon uppgår till ungefär 25 %.

Bland de sajter som berörs av den aktuella blockeringen återfinns www.ej.ru (Jezjednevnyj zjurnal), Grani.ru, Kasparov.ru och oppositionsledaren Aleksej Navalnyjs blogg.

I Navalnyjs fall hänvisar Roskomnadzor till att hans bloggande strider mot villkoren för den husarrest som han befinner sig i. De övriga blockeras för att de publicerat ”uppmaningar till lagvidrig verksamhet och deltagande i massevenemang som bryter mot ordningslagen”.

Aleksej Navalnyjs blogg publiceras parallellt på den oberoende radiostationen Echo Moskvys hemsida. Vissa internetleverantörer – däribland Megafon – blockerade därför tillgången även till hela Echo Moskvy.

För mer information, kontakta:

Martin Uggla
ordförande, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter
070-941 17 02
[email protected]
www.ostgruppen.se

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.